Autor |
Wiadomość |
Kenhill
Dołączył: 18 Sty 2010
Posty: 56 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ułanowo/Wlkp |
|
Shimano XTR 2011 już jest! |
|
Na tą informację wielu entuzjastów kolarstwa górskiego czekało z niecierpliwością od dawna. Wprowadzenie każdej kolejnej generacji grupy Shimano XTR wzbudza wiele emocji.
Przejdźmy od razu do sedna – kompletna grupa XTR 2011 w swojej najlżejszej wersji (o tym, że jest ich więcej – za chwilę) jest o 200 gramów lżejsza od dotychczasowego XTR 970. Ale nawet najcięższa konfiguracja będzie ciągle o 60 gramów lżejsza od dotychczasowej. Co więcej – cena ma pozostać na niezmienionym poziomie! To naprawdę dobre informacje, szczególnie, że większość najnowszych komponentów ceną przebija już sufit. Ale, w przeciwieństwie do na przykład ziemniaków na tagrowisku masa i cena to jeszcze nie wszystko. Nowy XTR został także ulepszony pod względem funkcjonalnym.
W tej wersji producent zaproponował kilka różnych wersji wybranych komponentów (w pełni ze sobą kompatybilnych), takich jak korby, hamulce czy pedały, które będą nosiły logo XTR – jedne z nich są przeznaczone do wyczynowego XC, drugie do bardziej agresywnego użycia, tam gdzie niska masa nie stanowi najważniejszego kryterium.
Tak jak się spekulowało nowy XTR będzie miał także wersję napędu 2x10, ale wersja z 3 tarczami z przodu także będzie współpracować z 10-rzędową kasetą. W ten sposób powoli odchodzą do lamusa napędy z kasetami 9-rzędowymi. Od przyszłego roku ani Shimano ani SRAM nie będą miały w swoich wyższych grupach tego typu napędów.
Nowy napęd wykorzystuje oczywiście technologię Dyna-Sys znaną już z zaprezentowanych „przed chwilą” grup XT i SLX (ciaśniejsze zestawienie zębatek z przodu, kierunkowy łańcuch). Shimano zrezygnowało także z rozwijania znanych z poprzednich wersji klamko manetek Dual Control.
Korba FC-M980 / FC-M985
Najbardziej rzucający się w oczy element nowej grupy w dalszym ciągu pozostaje wykonany z aluminium w technologii Hollowtech II, tak więc w dalszym ciągu Shimano nie zdecydowała się na wprowadzenie carbonowych korb. Wśród korb do cięższych zastosowań FS-M980 będziemy mieli do wyboru 2 wersje: 3-tarczową (42T-32T-24T) z carbonowo-tytanową środkową tarczą lub 2-tarczową (38T-24T). Dla wyczynowców Shimano ma 2-blatową korbę FS-M985 w 3 różnych konfiguracjach: 40T-28T, 42T-30T i 44T-30T. Te pary tarcz są jednak inne od oferowanych przez SRAMa. Ta korba ma także o 6 mm zmniejszony Q-factor w stosunku do wersji z 3 tarczami.
Przerzutka tylna RD-M980
Będzie oferowana wyłącznie w znanej już od kilku sezonów konstrukcji Shadow ze sprężyną Top Normal. Przerzutka niewiele różni się od dotychczas znanej. Oferowana będzie w wersji z wózkiem średnim (GS) i długim (SGS).
Przednia przerzutka FD-M980 / M981 i M985 / M986
Przednia przerzutka będzie miała wersje współpracującą z dwoma i trzema tarczami, a także z różnymi systemami mocowania, włączając zyskujący na popularności w rowerach górskich system Direct Mount. Ta sama obejma dzieki dołączanym reduktorom będzie pasowała do rur podsiodłowych o średnicy 28,6; 31,8 i 34,9 mm.
Manetki SL-M980 RapidFire Plus
Dużą uwagę przywiązano do nowych manetek. Zastosowano system nazwany VIVID Index, który powoduje, że siła potrzebna do zmiany biegów z tyłu jest mniejsza i taka sama bez względu na to na którą zębatkę z tyłu wciągamy łańcuch. Nowe manetki w dalszym ciągu wykorzystują znane technologie Shimano: Multi-release, instant release i 2-way release znane z poprzedniej wersji. Przednia manetka jest identyczna dla wersji z korbą 2-blatową i 3-blatową. Urzytkownik musi tylko przestawić pokrętło wyboru na odpowiednią pozycję.
Manetki mają 2 systemu montażu na kierownicy – dotychczas stosowany, w którym mocowanie manetki trzeba nasunąć na kierownice i nowy system I-Spec, który umożliwia bezpośrednie podczepienie manetek do nowych hamulców XTR.
Hamulce BR-M985 and BL-M985
Nowy XTR oferuje w swoich nowych hamulcach 2 wersje klamek: jedne przeznaczone do rowerów All Mountain. Obie współdzielą identyczny zacisk. Lekka wersja BL-M985 waży o 40 gramów mniej niż dotychczasowy model XTR i oferuje jednocześnie o 10% większą siłę hamowania i lepszą odporność na przegrzanie. Zacisk jest jednoczęściowy, a dużej średnicy tłoki są wykonane z materiału ceramicznego, co izoluje olej użyty w systemie od gorących klocków hamulcowych. Zmieniono także system podłączania do zacisku przewodów hamulcowych. Mogą one teraz być obracane. Ulepszono także sposób zalewania i odpowietrzania hamulców. Klocki hamulcowe są wsuwane od góry i mają płytki aluminiowe (okładziny żywiczne) lub tytanowe (okładziny metaliczne).
Jeśli waga sprzętu będzie jednak mniej znacząca od ceny, możesz użyć nowego kompaktowego zacisku z cięższą klamką. Zestaw ten jest wyposażony w technologię Ice, która nie jest niczym innym jak potężnymi radiatorami odprowadzającymi ciepło.
Klamka dla wersji All mountain jest nieco cięższa, ale oferuje zwiększoną o 25% do wersji aktualnej siłę hamowania przy identycznej masie. Ma nieco zmodyfikowany punkt obrotu i zewnętrzną regulację położenia. Dźwignie obu klamek wykonane są z metalu i mają na przedniej powierzchni wypustki zapobiegające ślizganiu się palców. Obie klamki mogą być zakładane / zdejmowane bez ściągania gripów z kierownicy.
Tarcze hamulcowe SM-RT98
Wizualnie tarcze niewiele się zmieniły. W dalszym ciągu mają 2-częściową konstrukcję z masywnie wyglądającym 5-ramiennym aluminiowym pająkiem (4-ramiennym w tarczy 140 mm i 6-ramiennym w tarczy 203 mm). Shimano stosuje oczywiście system mocowania tarcz Centerlock. innowacyjna jest sama tarcza. Wykonana jest z 3 warstw – 2 zewnętrzne są stalowe a środek jest aluminiowy. Ma to zapewnić o wiele szybsze chłodzenie tarcz w porównaniu do litych tarcz stalowych. Shimano nazwało tą technologię Ice Tech.
Kaseta CS-M980
10-rzędowa kaseta występuje w 2 konfiguracjach: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36 i 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34. 5 największych zębatek wykonano z tytanu. Zębatki przymocowane są do 3-ramiennego aluminiowego pająka. masa kasety: 255 g.
Koła
Tutaj także pozostawiono wybór użytkownikowi, który zadecyduje sam które koła są dla niego najlepsze - M985 dla XC oraz M988 dla AM. Oba modele mają obręcze wykonane ze skandium oraz posiadają mocowanie tarcz Centerlock.
M985
Posiadają stożkowe, podwójnie uszczelnione piasty, przy czym zaprojektowany od nowa korpus tylnej piasty, pozwala na szybsze zazębianie. Mocowanie tylnego koła jest tylko w wersji z szybkozamykaczem, natomiast z przodu pozostawiono wybór pomiędzy klasycznym rozwiązaniem lub sztywną osią 15mm.
M988
Różnicę widać przede wszystkim w tylnej piaście, której korpus wykonano z tytanu. Mocowanie przedniego koła jest tylko w wersji na sztywną oś 15mm, natomiast w przypadku tylnego koła pozostawiono wybór pomiędzy szybkozamykaczem o sztywną osią 12mm. Przy 312g piaście i 96g osi, nowy standard oferować będzie wagę zbliżoną do XT ale oferować będzie sztywność większą niż w modelu Saint.
Łańcuch CN-M980 HG-X
W nowej grupie zastosowano asymetryczny, kierunkowy łańcuch systemu HG-X z pustymi pinami. Ogniwa są pokryte cynkiem i mają kształt pomagający w czyszczeniu się z błota.
Pedały PD-M980
Nowe pedały są o 15 gramów lżejsze niż dotychczasowe, ale aż 2,5-krótnie zwiększono powierzchnię styku pedału z butem, a mniejsza obudowa osi pedału zapobiega zapychaniu błotem. Rozstawiono także nieco szerzej łożyska pedałów, co ma wpłynąć na ich mniejsze zużycie. Masa: 310 g.
Pedały PD-M985
Jest to całkiem nowy produkt przeznaczony do rowerów All mountain. Pedały mają dodatkową platformę dodatkowo zwiększającą powierzchnię styku z butem i umożliwiającą efektywne pedałowanie nie będąc wpiętym w system SPD. Dodatkową zaletą platforemki jest ochrona zapięć przed uderzeniem w wystające kamienie czy kawałki skał. Masa: 398 g.
Reasumując. Shimano postanowiło stworzyć super grupę dla szerszego grona bikerów, dla których opcja 2x jest niewystarczająca. Jako punkt wyjścia przyjęto obecną grupę XTR, która była zaprojektowana bardzo nowocześnie. Opierając się na tym udało się zrobić coś jeszcze lepszego. Nie da się ukryć że ma to sens, szczególnie jeśli uprawiacie AM, albo ścigacie się w maratonach na długich dystansach po górach, stosowanie tylko i wyłącznie opcji 2x mija się z celem. Jeśli jednak zdecydujecie się na nią, konfiguracje kaset powinny zapewnić CI komfort odpowiedniego stosunku przełożeń. W przypadku designu, to dla mnie Shimano zawsze było numerem jeden - nowe korby, szczególnie w wersji 2x są kolejnym dziełem sztuki - ciekawa, nowoczesna stylistyka oraz brak widocznych śrub oraz większa sztywność (choć i tak korby Shimano są często stosowane jako wzorzec do porównań) na pewno skieruje spojrzenia osób poważnie traktujących swoją pasję w stronę japończyków. Nie da się ukryć jednak, że jest pewien niedosyt. Oczekiwałem lżejszej kasety - już w zeszłym roku widziałem kilkuczęściowe konstrukcje tytanowe w granicach 160-180g. Pod tym względem japończycy zostali przy swoim, choć kultura pracy kaset rekompensuje ewentualną stratę wagową. Manetki zostały utrzymane w "starym" designie - to akurat dobrze, ponieważ osoby które niedawno zakupiły sprzęt, nie będą musiały zmieniać wszystkiego - wystarczy tylko lewa manetka jeśli pozostaną przy napędzie 9-cio biegowym. Przełączanie pomiędzy systemem 2 i 3 biegowym także uważam za bardzo dobre posunięcie. Z wagowego punktu widzenia jest to pomijalne, ponieważ manetki Shimano nigdy nie ścigały się o palmę pierwszeństwa w tej dziedzinie, oferując świetną pracę. Jednak ułatwi to życie tym, którzy będą zmieniać konfigurację korb przy różnego rodzaju imprezach. Zapewni także kompatybilność jeśli masz rowery w kilku konfiguracjach. Shimano otwarło się na szeroko rozumiane kolarstwo górskie i oddaje w ręce pięknie zaprojektowany sprzęt dla każdego a nie tylko garstki zawodników i chwała im za to!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kenhill dnia Śro 10:35, 14 Lip 2010, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Wto 21:08, 13 Lip 2010 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|